Regulamin
Platformy e-Learningowej Delta
Platformy e-learningowej Delta na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki
Niniejszy regulamin określa zasady korzystania z platformy e-learningowej Delta na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki oraz usług z nią związanych, prawa i obowiązki Użytkownika oraz prawa i obowiązki Politechniki Krakowskiej związane ze świadczeniem usług zgodne z zapisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020, poz. 344)
§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Korzystanie z platformy e-learningowej Delta jest równoznaczne z akceptacją zasad niniejszego regulaminu.
-
Właścicielem platformy e-learningowej Delta jest Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki z siedzibą przy ul. Warszawskiej 24, 31-155 Kraków.
- Administratorem platformy jest Centrum e-Edukacji Politechniki Krakowskiej z siedzibą przy ul. Lea 114, 30-133 Kraków, zwane dalej CED PK.
- Obowiązujący regulamin jest dostępny na stronie głównej platformy. Użytkownicy mogą w każdym czasie pobrać go i sporządzić z niego wydruk.
- Postanowienia regulaminu oraz wszelkie skutki z niego wynikające poddane są właściwości polskiego prawa i polskich sądów powszechnych.
§ 2 DEFINICJE
- Platforma e-learningowa Delta jest to zbiór e-learningowych kursów na platformie Moodle wspierających procesy dydaktyczne w ramach działalności edukacyjnej Politechniki Krakowskiej zwanej dalej Uczelnią.
- Platforma Moodle to system informatyczny (infrastruktura wraz z oprogramowaniem) dostępny z poziomu przeglądarki internetowej i zapewniający Użytkownikom możliwość zamieszczania materiałów dydaktycznych oraz komunikacji i interakcji między Użytkownikami.
- Konto użytkownika to zestaw informacji o osobie korzystającej z platformy e-learningowej, na które składają się m.in. dane osobowe, adres e-mail, rodzaj uprawnień przydzielonych w systemie.
- Użytkownik platformy to osoba posiadająca konto umożliwiające korzystanie z funkcjonalności platformy e-learningowej.
- Platforma e-learningowa Delta pozwala Użytkownikowi na dostęp do zasobów na kilku poziomach w zależności od posiadanych uprawnień:
-
administrator – użytkownik zajmujący się zarządzaniem kontami użytkowników platformy, administrowaniem systemu informatycznego, modyfikacjami technologicznymi platformy mającymi na celu dostosowywanie jej do potrzeb
i wymagań użytkowników; - menedżer – użytkownik o uprawnieniach do tworzenia i modyfikowania własnych kursów, zamieszczania treści merytorycznych oraz prowadzenia przypisanych do siebie kursów, ustanawiania dodatkowych prowadzących w swoich kursach;
- prowadzący – użytkownik o uprawnieniach do tworzenia kolejnych modułów przypisanego do siebie kursu, zamieszczania i edytowania treści merytorycznych, zmieniania ustawień poszczególnych zasobów i aktywności, zapisywania uczestników na dany kurs oraz ich oceniania, nadawania uprawnień nauczyciela bez praw edycji. Prowadzący nie może usunąć z kursu menedżera tego kursu.
- nauczyciel bez praw edycji – użytkownik mający uprawnienia do prowadzenia wybranego kursu i oceniania jego uczestników oraz mający dostęp do raportów. Ta rola nie pozwala natomiast na dokonywanie zmian w kursie oraz zapisywanie użytkowników;
- student – użytkownik mający dostęp do zasobów i aktywności zawartych w kursach, na które jest zapisany, w zakresie określonym przez prowadzącego kurs. Rola student umożliwia również dostęp do swoich ocen oraz komunikowanie się z innymi uczestnikami kursu;
- gość ma dostęp do wybranych zasobów platformy e-learningowej w zakresie ograniczonym przez administratora i prowadzących kursy (tzw. dostęp dla gości) bez konieczności rejestracji i logowania się do systemu.
- Szczegółowy spis uprawnień grup użytkowników w kursie można sprawdzić w ustawieniach kursu (Administracja kursem/Użytkownicy/Uprawnienia).
§ 3 KONTO UŻYTKOWNIKA
- Prawo dostępu do platformy e-learningowej Delta przysługuje wszystkim studentom, uczestnikom studiów podyplomowych, studentom programu Erasmus, doktorantom oraz pracownikom Politechniki Krakowskiej.
- Logowanie, uwierzytelnianie i autoryzacja tej grupy użytkowników odbywają się przy użyciu poświadczeń z ADFS PK. Administracją ADFS PK zajmuje się Dział Informatyzacji.
- Konto użytkownika tworzone jest podczas pierwszego logowania do platformy. Przed utworzeniem konta nie jest możliwe odnalezienie użytkownika w systemie. Administracja platformy Delta nie ma możliwości ręcznego zakładania kont a priori dla tej grupy użytkowników!
- Instrukcja resetowania hasła z ADFS PK dostępna jest we właściwej zakładce Office 365 na stronie Działu Informatyzacji: https://di.pk.edu.pl.
- Użytkownikami platformy Delta – nazywanymi dalej użytkownikami zewnętrznymi – mogą zostać również osoby nienależące do wcześniej wymienionych grup, o ile są uczestnikami kursów/szkoleń realizowanych przez Politechnikę Krakowską bądź też prowadzą zajęcia przeznaczone dla studentów/doktorantów PK. Użytkownicy zewnętrzni otrzymują indywidualne konta na platformie wraz z nazwą użytkownika (loginem) i hasłem.
-
Założenie konta dla użytkownika zewnętrznego wymaga przekazania odpowiednio uzasadnionego wniosku zawierającego dane osobowe oraz działający i używany adres
e-mail przyszłego użytkownika do Centrum e-Edukacji za pośrednictwem poczty elektronicznej: ced@pk.edu.pl. Użytkowników zewnętrznych zgłaszają zainteresowane jednostki organizacyjne Politechniki Krakowskiej. - Użytkownik zobowiązuje się podać prawdziwe dane w procesie rejestracji.
- Niedozwolone jest używanie adresów e-mail mogących naruszać prawa osób trzecich.
- Jeśli Użytkownik zewnętrzny zapomni swoje hasło, może skorzystać z opcji resetowania dostępnej po prawej stronie okna logowania do Platformy.
- W uzasadnionych przypadkach dostęp do platformy e-learningowej może być cofnięty lub wstrzymany, w szczególności, gdy
- stwierdzono podanie nieprawdziwych lub nieprawidłowych danych w profilu użytkownika;
- naruszono zasady korzystania z platformy zdefiniowane w Regulaminie, naruszenie Regulaminu Uczelni lub ogólnie przyjęte zasady etycznego zachowania w Internecie;
- umieszczano treści niezgodne z prawem, nawoływano do przemocy itp.
§ 4 UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKÓW
- Każdy użytkownik platformy Delta zobowiązany jest do przestrzegania zasad bezpieczeństwa cyfrowego, w szczególności do chronienia swoich danych dostępowych do platformy i nieudostępniania ich osobom postronnym. Zabronione jest korzystanie z kont innych użytkowników.
- Użytkownikowi nie wolno podejmować działań mogących skutkować:
- zagrożeniem bezpieczeństwa pracy systemów informatycznych lub danych w nich przechowywanych;
- utrudnieniami w korzystaniu z platformy przez innych użytkowników;
- naruszeniem prywatności innych użytkowników, w szczególności polegających na pozyskiwaniu, przetwarzaniu i rozpowszechnianiu poza platformą informacji o innych użytkownikach bez ich wyraźnej, pisemnej zgody.
- Użytkownikowi nie wolno wykorzystywać platformy e-learningowej do
- działań niezgodnych z prawem;
- działań naruszających dobre imię Uczelni oraz innych użytkowników platformy;
- świadczenia usług komercyjnych bez zgody Uczelni.
- Użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treść i formę materiałów zamieszczanych na platformie i odpowiada za ich zgodność z prawem, w tym z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2509).
- Użytkownik zamieszczając na platformie materiały, dane lub wypowiedzi wyraża zgodę na korzystanie z nich przez innych użytkowników platformy według określonego zakresu dostępu.
- Użytkownik zobowiązany jest do regularnego wykonywania i posiadania kopii bezpieczeństwa swoich danych.
- Użytkownik będący menedżerem i/lub prowadzącym kurs ma uprawnienia do tworzenia i modyfikacji zasobów kursu, włączając w to zmiany dotyczące udziału i oceniania uczestników. Użytkownik zobowiązany jest do dostosowania prowadzonych przez siebie kursów pod względem poprawnego działania i wyświetlania do aktualnej wersji oprogramowania platformy e-learningowej.
- Wszyscy użytkownicy platformy Delta mający uprawnienia do zamawiania kursów, w szczególności pracownicy Politechniki Krakowskiej, otrzymują uprawnienia menedżera w założonych przez siebie kursach.
- Menedżer kursu może przyznać innym użytkownikom platformy rolę prowadzącego ten kurs, czyli prawo do zamieszczania i modyfikacji materiałów w kursie.
- Prowadzący kurs może przyznać innym użytkownikom platformy rolę nauczyciela bez praw edycji w tym kursie, czyli uprawnienia do oceniania uczestników kursu.
-
Menedżer kursu i prowadzący kurs mają prawo modyfikowania lub usuwania materiałów
i wypowiedzi zamieszczonych przez uczestników kursu, w przypadku gdy zostaną uznane za niezgodne z postanowieniami tego regulaminu lub z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Dotyczy to w szczególności wypowiedzi i materiałów niezwiązanych
z programem studiów. - Menedżer kursu ma możliwość archiwizacji kursu oraz wznowienia go w kolejnych semestrach.
- Użytkownik platformy mający rolę Studenta jest osobą realizującą program studiów na Politechnice Krakowskiej, uczestnikiem studiów podyplomowych, doktorantem lub słuchaczem innych kursów/szkoleń realizowanych przez PK.
- Student zobowiązany jest do:
- nieprzekazywania za pośrednictwem platformy żadnych materiałów niezgodnych z prawem, w tym z prawem autorskim, normami społecznymi i obyczajowymi lub mogących zachęcać innych uczestników kursu do zachowania stanowiącego przestępstwo lub naruszenie prawa;
- niepodejmowania prób złamania hasła innych użytkowników czy też prób uzyskania nie przysługujących mu praw dostępu;
- nieudostępniania, w szczególności na innych platformach i serwisach i niepowielania materiałów pobranych z platformy e-learningowej Delta.
- Student ma prawo do:
- korzystania z materiałów dydaktycznych oferowanych w ramach kursów na platformie Delta, do których uzyskał prawo dostępu;
- umieszczania materiałów wymaganych na kursach, których jest uczestnikiem.
§ 5 ADMINISTRATOR
- Administratorem platformy e-learningowej Delta jest Centrum e-Edukacji Politechniki Krakowskiej z siedzibą przy ul. Lea 114, 30-133 Kraków.
- Aktualizacja oprogramowania platformy Delta przeprowadzana jest po udostępnieniu zmian w głównej gałęzi oprogramowania Moodle po okresie testowania i akceptacji aktualizacji przez administratorów. W uzasadnionych przypadkach możliwa jest instalacja dodatkowego oprogramowania (tzw. wtyczki) oficjalnie wspieranego przez Moodle. Lista wtyczek dla danej wersji platformy dostępna jest pod adresem https://moodle.org/plugins/. Jeśli wtyczka nie będzie dalej wspierana, może zostać usunięta przez Administratora platformy.
- Administrator nie ponosi odpowiedzialności za złamanie prawa bądź szkodę powstałą w wyniku aktywności użytkowników, w szczególności za naruszenie dóbr osobistych lub praw autorskich oraz praw pokrewnych.
-
Materiały i wypowiedzi zamieszczane przez użytkowników mogą być modyfikowane, bądź usuwane przez administratora, w przypadku gdy zostaną one uznane za niezgodne
z postanowieniami niniejszego regulaminu lub niezgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Dotyczy to w szczególności wypowiedzi i materiałów niezwiązanych
z programem studiów/szkoleń. - Powzięcie przez Administratora wiarygodnej informacji o uporczywym naruszeniu postanowień tego regulaminu skutkuje zablokowaniem konta użytkownika oraz powiadomieniem władz jednostki organizacyjnej Uczelni, w której dana osoba jest zatrudniona lub studiuje.
- W uzasadnionych przypadkach Administrator może zmienić ustawienia kursu.
- Wyznaczeni pracownicy CED PK:
- stanowią wsparcie dla osób korzystających z platformy Delta w zakresie wybranych zagadnień związanych z technicznymi oraz metodycznymi aspektami jej funkcjonowania;
- przeprowadzają szkolenia dla nauczycieli akademickich przygotowujące ich do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość;
- zarządzają uprawnieniami użytkowników na platformie, w szczególności nadają specyficzne uprawnienia na podstawie zgłoszeń i po odpowiedniej weryfikacji;
- są odpowiedzialni za sprawne działanie systemu i dostosowywanie technologicznych możliwości wykorzystania platformy Moodle do potrzeb jej użytkowników;
- opracowują strukturę platformy związaną z jej optymalnym technicznym funkcjonowaniem;
- posiadają pełne uprawnienia do zmiany i modyfikacji systemu, zakładania, modyfikowania i usuwania kont użytkowników zewnętrznych;
- posiadają uprawnienia do zakładania katalogów oraz kursów;
- określają obowiązujący sposób uwierzytelniania przekazywanych i rozpowszechnianych danych;
- przetwarzają dane w zakresie: imię, nazwisko, numer albumu, adres e-mail - niezbędne do prawidłowej rejestracji uczestników kursów;
- opracowują propozycje zmian w regulaminie Platformie e-learningowej Delta;
- zabezpieczają oraz przeprowadzają okresowe testy bezpieczeństwa środowiska platformy.
- Administrator nie ponosi odpowiedzialności za wystąpienie po stronie użytkownika jakichkolwiek szkód spowodowanych korzystaniem lub niemożnością korzystania przez użytkownika z zasobów platformy e-learningowej, w tym za utratę danych, opóźnienia w otrzymaniu danych lub opóźnienia w przesyłaniu danych, spowodowane błędnymi działaniami użytkowników, brakiem transmisji, nieprawidłową transmisją, opóźnieniami lub innymi przerwami w świadczeniu usług, wynikającymi z przyczyn niezależnych od administratora.
- Za czynniki niezależne od administratora uważa się w szczególności:
- przyczyny techniczne związane ze specyfiką pracy zdalnej,
- awarie transmisji lub łączy telefonicznych, obciążenia łączy, brak dostępu do sieci operatorów krajowych i zagranicznych lub nieprawidłowości w działaniu takich operatorów telekomunikacyjnych,
- przerwy w dostawie energii elektrycznej, awarie urządzeń technicznych i inne tego typu okoliczności, za które odpowiedzialni są dostawcy usług i operatorzy telekomunikacyjni lub siła wyższa, rozumiana jako nagła, niespodziewana przyczyna zewnętrzna, za którą Uczelnia nie ponosi odpowiedzialności,
- konieczne przerwy eksploatacyjne, remontowe oraz techniczne,
- okoliczności, za które odpowiada użytkownik, takie jak awaria urządzeń lub oprogramowania Użytkownika, błędy w obsłudze lub konfiguracji, itp.
- Administrator dołoży starań do usunięcia nieprawidłowości w przypadku ich faktycznego wystąpienia, w miarę możliwości technicznych, w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze.
-
Użytkownik zgłasza wszelkie nieprawidłowości związane z korzystaniem z platformy e-learningowej do CED PK za pośrednictwem helpdesku. Link do helpdesku znajduje się
w bloku Nawigacja platformy Delta.
§ 6 OCHRONA PRAW AUTORSKICH
- Użytkownik platformy ponosi pełną odpowiedzialność za treści przez niego umieszczone, a w szczególności ponosi odpowiedzialność wynikającą z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2509.).
- Użytkownikowi na platformie wolno zamieszczać wyłącznie utwory lub ich fragmenty, co do których przysługują mu stosowne uprawnienia (autorskie prawa majątkowe bądź licencja na danym polu eksploatacji), w szczególności, co do których:
- przysługują mu zarówno osobiste, jak i majątkowe prawa autorskie (zamieszczanie przez twórców),
-
autorskie prawa majątkowe bądź licencję na korzystanie z nich posiada Politechnika Krakowska, przy czym uprawnieniem objęte jest co najmniej zwielokrotnianie
i rozpowszechnianie przedmiotowych utworów w sieci Internet, - przysługują mu autorskie prawa majątkowe lub licencja na korzystanie z nich na podstawie umów przeniesienia praw lub udzielenia licencji zawartych z osobami trzecimi, obejmujących co najmniej zwielokrotnianie i rozpowszechnianie przedmiotowych utworów w sieci Internet,
- autorskie prawa majątkowe twórcy wygasły.
- Użytkownikowi wolno zamieszczać materiały, które nie podlegają ochronie autorsko prawnej pod warunkiem poszanowania innych praw majątkowych do tych materiałów.
- Powzięcie przez administratora wiarygodnej informacji o naruszeniu praw autorskich lub pokrewnych skutkuje zablokowaniem konta oraz powiadomieniem władz jednostki organizacyjnej Uczelni, w której dana osoba jest zatrudniona lub studiuje.
- Użytkownicy mogą korzystać z materiałów zamieszczonych na platformie internetowej wyłącznie na własny użytek osobisty do celów kształcenia zgodnie z programem kształcenia z zachowaniem przepisów Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2509).
-
Modyfikowanie, kopiowanie, przesyłanie, publiczne odtwarzanie oraz wszelkie wykorzystywanie tych treści zamieszczanych na platformie do celów innych, niż określone
w treści kursu/szkolenia, jest zabronione i wymaga respektowania praw własności intelektualnej. Użytkownicy ponoszą całkowitą odpowiedzialność za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku ich sprzecznego z powyższym zastrzeżeniem działania. - Politechnika Krakowska zastrzega sobie prawo do niewyrażenia zgody na upowszechnianie, wprowadzanie zmian czy też przesyłanie, powielanie, drukowanie, publiczne odtwarzanie tekstów, grafiki, animacji, dźwięków i innych materiałów dostępnych za pośrednictwem platformy Delta.
§ 7 POLITYKA PRYWATNOŚCI
- Platforma e-learningowa Delta realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
- poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje,
- poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. "ciasteczka"),
- poprzez gromadzenie logów serwera www.
- Platforma Delta może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
- Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania platformą oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług.
- Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:
- czas nadejścia zapytania,
- czas wysłania odpowiedzi,
- nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,
- informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,
- adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link), w przypadku gdy przejście do platformy nastąpiło przez odnośnik,
- informacje o przeglądarce użytkownika,
- informacje o adresie IP.
- Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.
- Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.
- Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.
- Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłącznie za zgodą tej osoby lub na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
- Administrator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez platformę upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.
§ 8 INFORMACJE NA TEMAT OCHRONY I PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
- Administratorem Danych Osobowych przechowywanych i przetwarzanych na platformie e-learningowej Delta jest Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki z siedzibą przy ul. Warszawskiej 24, 31-155 Kraków, reprezentowana przez Rektora PK. Kontakt z inspektorem ochrony danych na Politechnice Krakowskiej jest możliwy pod adresem e-mail: iodo@pk.edu.pl i tel. 12 628 22 37.
-
Dane osobowe gromadzone na platformie e-learningowej Delta przetwarzane są zgodnie z unormowaniami:
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dn. 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
- Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781);
- Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1648,. z późn. zm.).
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dn. 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
- Posiadanie konta na platformie e-learningowej Delta jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie danych osobowych użytkownika.
- Dane osobowe będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą platformy Delta, tj. w celach edukacyjnych i informacyjnych związanych z korzystaniem z platformy e-learningowej i prawidłowym przeprowadzeniem szkoleń oraz w procesie obsługi technicznej przez administratora platformy.
- Dane osobowe użytkownika platformy e-learningowej Delta będącego uczestnikiem kursu w zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji kursu tzn.: Imię, Nazwisko, Nr. Albumu, Adres email (w domenie student.pk.edu.pl), będą przekazywane prowadzącemu kurs.
- Użytkownikowi platformy e-learningowej Delta przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, jak również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
§ 9 PRZEPISY KOŃCOWE
- Politechnika Krakowska zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie. Wszelkie zmiany zostaną opublikowane na stronie Centrum e-Edukacji PK oraz na platformie e-learningowej Delta na dwa tygodnie przed terminem obowiązywania nowej treści regulaminu.
- Wszystkie osoby korzystające z usług i informacji dostępnych na platformie e-learningowej Delta zobowiązane są do przestrzegania niniejszego regulaminu.
-
Nieprzestrzeganie regulaminu jest równoznaczne z utratą prawa do korzystania z platformy
e-learningowej oraz powiadomieniem władz Uczelni. Ponowne przydzielenie dostępu do zasobów platformy może nastąpić po wyjaśnieniu przyczyn wstrzymania dostępu. - Niniejszy regulamin obowiązuje od 1 lutego 2023 roku.