Kurs pt. "Chromatografia kolumnowa" został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi.
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊
Tematem tego kursu jest identyfikacja oraz rozdział barwników roślinnych metodami chromatografii kolumnowej oraz planarnej. Uczestnik kursu Chromatografia kolumnowa będzie miał możliwość rozwinięcia wiedzy z zakresu roślinnych barwników fotosyntetycznych oraz metod chromatograficznych. Ponadto pozna techniki pozyskiwania ekstraktów z materiału roślinnego, w tym metody ekstrakcji ultradźwiękowej, a następnie dzięki zastosowaniu technik chromatograficznych – cienkowarstwowej chromatografii (planarnej) oraz chromatografii kolumnowej zapozna się z metodami umożliwiającymi odizolowanie poszczególnych związków barwnych z otrzymanego ekstraktu i ich identyfikację.
- Menedżer: Anna Drabczyk
- Menedżer: Małgorzata Radoń
- Menedżer: Przemysław Zaręba
- Nauczyciel: Bożena Burtan-Gwizdała
Kurs pt. "Twardość wody" został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi.
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊
W tej lekcji, uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami związanymi z twardością wody, metodami jej oznaczania oraz właściwościami wody twardej. W dalszej części omówiona zostanie kompleksometryczna metoda oznaczania twardości wody, poprzedzona wstępem teoretycznym, dotyczącym związków kompleksowych. Uczestnicy kursu zdobędą wiedzę z zakresu związków kompleksowych i ich zastosowania w analityce środowiskowej, a także poznają przemysłowe metody oznaczania wspomnianego parametru, na przykładzie analizy próbki wody wodociągowej.
- Menedżer: Anna Drabczyk
- Menedżer: Małgorzata Radoń
- Menedżer: Przemysław Zaręba
- Nauczyciel: Bożena Burtan-Gwizdała
Kurs pt. "Utlenianie i redukcja" został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi.
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊
Kurs Utlenianie i redukcja przybliży uczestnikowi kursu wiedzę z zakresu reakcji redoks (utleniania i redukcji) w chemii organicznej. Temat zostanie przedstawiony na przykładzie utleniania aldehydu benzoesowego do kwasu benzoesowego, z zastosowaniem nadmanganianu potasu. Dodatkowym aspektem edukacyjnym kursu będzie poznanie chromatografii cienkowarstwowej, jako metody do oceny postępu reakcji chemicznej. W dalszej części, uczestnik zdobędzie wiedzę z zakresu metod oczyszczania substancji organicznych, w tym krystalizacji oraz pomiaru temperatury topnienia, jako wyznacznika czystości otrzymanego produktu.
- Menedżer: Anna Drabczyk
- Menedżer: Małgorzata Radoń
- Menedżer: Przemysław Zaręba
- Nauczyciel: Bożena Burtan-Gwizdała
Kurs pt. "Skala pH – wskaźniki, pHmetr i miareczkowanie potencjometryczne" został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi.
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊
Tematem tego kursu jest skala pH jako wyznacznik właściwości kwasowo-zasadowych. W ramach lekcji przedstawione zostaną metody umożliwiające pomiar pH roztworów wodnych wybranych substancji chemicznych oraz produktów spożywczych. Kurs rozpocznie się od prezentacji podstaw teoretycznych, dotyczących właściwości kwasowo-zasadowych roztworów wodnych oraz skali pH. Omówione i zaprezentowane zostaną zarówno substancje chemiczne, które zaliczane są do grupy indykatorów pH, jak i działanie aparatu służącego do precyzyjnego pomiaru wartości pH – pH-metru. W dalszej części omówione zostanie analityczne, ilościowe zastosowanie pH-metru, w potencjometrycznym oznaczaniu kwasu w próbce.
- Menedżer: Anna Drabczyk
- Menedżer: Małgorzata Radoń
- Menedżer: Przemysław Zaręba
- Nauczyciel: Bożena Burtan-Gwizdała
Kurs pt. "Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki " został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi.
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊
W kursie Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki uczestnicy poznają najważniejsze zagadnienia dotyczące procesu powstawania nowych leków. Lekcja obejmuje krótki przegląd całej procedury badawczej, uwzględniając najbardziej aktualne podejścia naukowe. Uczestnicy kursu zapoznają się z procesem doboru celu biologicznego, komputerowymi metodami przewidywania aktywności biologicznej badanych związków chemicznych oraz nowoczesnymi, ekologicznymi metodami otrzymywania cząsteczek o potencjalnym zastosowaniu farmaceutycznym, uwzględniając szybkie reakcje chemiczne w polu promieniowania mikrofalowego. W dalszej części lekcji zaprezentowany zostanie proces badań biologicznych, w tym badania „w probówce”, określenie toksyczności i biodostępności badanych związków, badania na zwierzętach oraz fazy badań klinicznych. Kurs obejmuje analizę naukową oraz ekonomiczną tytułowego zagadnienia.
- Menedżer: Anna Drabczyk
- Menedżer: Małgorzata Radoń
- Menedżer: Przemysław Zaręba
- Nauczyciel: Bożena Burtan-Gwizdała
Procesy wymiany ciepła są najpowszechniej występującymi procesami w przemyśle chemicznym, rafineryjnym, motoryzacyjnym, farmaceutycznym, ale także w życiu codziennym. W ramach kursu przygotowano cztery główne moduły, które obejmują wprowadzenie do tematyki wymiany ciepła w inżynierii chemicznej, a także krótkie wytłumaczenie czym zajmuje się inżynieria chemiczna oraz inżynier chemik. Przedstawiono także podstawowe informacje, terminy, wzory stosowane w zagadnieniach wymiany ciepła. Drugi moduł kursu dotyczy podstaw mechanizmów wymiany ciepła: przewodzenia, konwekcji oraz promieniowania. Kursant w tym module dowie się, co wpływa na uzyskiwane strumienie wymienianego ciepła, czy też jakie współczynniki wymiany ciepła są stosowane w obliczeniach. Kolejny moduł dotyczy wymienników ciepła: ich budowy, rodzajów, klasyfikacji pod kątem budowy i kierunku przepływu mediów. W ostatnim module przedstawiono przykłady zastosowań zjawiska wymiany ciepła w praktyce przemysłowej, ale także w budynkach mieszkalnych. W ramach kursu utworzono słownik najważniejszych pojęć i terminów. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie uzyskania z testu końcowego składającego się z 15 pytań jednokrotnego wyboru co najmniej połowy punktów.
- Menedżer: Sebastian Pater
- Nauczyciel: Bożena Burtan-Gwizdała
- Nauczyciel: Małgorzata Radoń
Pojęcie tzw. "zielonego" wodoru jest obecnie powszechnie stosowane. Wiadomo jednak, że wodór jest bezbarwnym i bezwonnym gazem. Skąd zatem wzięło się pojęcie "zielonego" wodoru i dlaczego wodór często jest również nazywany "niebieskim" czy też "czerwonym" wodorem?
Kurs wyjaśnia pochodzenie różnych "kolorów" wodoru, ich związek z tradycyjnymi oraz alternatywnymi źródłami energii, ponadto pokazuje co zrobić, aby produkcja wodoru przy użyciu tradycyjnych źródeł energii była bardziej przyjazna środowisku naturalnemu.
- Menedżer: Katarzyna Bizon
- Nauczyciel: Bożena Burtan-Gwizdała
- Nauczyciel: Małgorzata Radoń
Katalizatory to substancje, które nie są ani substratami ani produktami reakcji chemicznych, jednak ich obecność w środowisku reakcyjnym prowadzi do zwiększenia szybkości reakcji. Obecnie, do najważniejszych z przemysłowego punktu widzenia należą katalizatory w postaci ciał stałych przyśpieszające szereg ważnych procesów zachodzących w fazie gazowej lub ciekłej.
Kurs przedstawia charakterystykę katalizatorów stałych stosowanych w tzw. katalizie heterogenicznej, ich podstawowe właściwości wpływające na zdolność do katalizowania reakcji chemicznych oraz złożoność mechanizmów zachodzących w niewielkim, pojedynczym ziarnie katalizatora porowatego. Ponadto, zawarta została w nim charakterystyka reaktorów chemicznych służących do realizacji katalitycznych procesów heterogenicznych. Jednym z przykładów takiego reaktora jest katalizator samochodowy, nazywany również konwerterem katalitycznym. W kursie wyjaśniono również jak ważna jest rola katalizatorów w dążeniu do czystszego środowiska naturalnego oraz jak katalizatory ułatwiają życie codziennie dbając jednocześnie o zdrowie człowieka.
- Menedżer: Katarzyna Bizon
Polski przemysł odpowiada za ponad 20 proc. krajowego PKB. Jednakże ostatnio mierzy się z coraz większymi problemami. To z jednej strony rosnące koszty energii i utrudniony dostęp do surowców, z drugiej zaś potrzeba raportowania wpływu działalności na emisję CO2, co staje się standardem w transakcjach międzynarodowych i tworzeniu łańcucha dostaw. Sektor przemysłowy potrzebuje szybkiej transformacji energetycznej. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii niesie ze sobą wiele korzyści. Wiąże się ono przede wszystkim z ekologią, gdyż nie przyczynia się do wyczerpania naturalnych zasobów, a także do zanieczyszczania środowiska naturalnego. Odnawialne źródła energii (OZE) oznaczają również bezpieczeństwo i niezależność energetyczną. W ramach kursu przygotowano trzy główne moduły, które obejmują wprowadzenie do tematyki OZE, a także krótkiego wytłumaczenia czym zajmuje się inżynieria chemiczna oraz inżynier chemik. Przedstawiono także podstawowe informacje, terminy, wzory stosowane w zagadnieniach związanych z OZE. Drugi moduł kursu dotyczy zastosowania energii pochodzącej z promieniowania słonecznego w procesach i technologiach w branży chemicznej. Kolejny moduł zawiera informacje dotyczące zastosowania pomp ciepła w inżynierii chemicznej. W ramach kursu utworzono słownik najważniejszych pojęć i terminów. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie uzyskania z testu końcowego składającego się z 15 pytań jednokrotnego wyboru co najmniej połowy punktów.
- Menedżer: Sebastian Pater
- Menedżer: Małgorzata Radoń