Kurs pt. "Chromatografia kolumnowa"  został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi. 
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊

Tematem tego kursu jest identyfikacja oraz rozdział barwników roślinnych metodami chromatografii kolumnowej oraz planarnej. Uczestnik kursu Chromatografia kolumnowa będzie miał możliwość rozwinięcia wiedzy z zakresu roślinnych barwników fotosyntetycznych oraz metod chromatograficznych. Ponadto pozna techniki pozyskiwania ekstraktów z materiału roślinnego, w tym metody ekstrakcji ultradźwiękowej, a  następnie dzięki zastosowaniu technik chromatograficznych – cienkowarstwowej chromatografii (planarnej) oraz chromatografii kolumnowej zapozna się z metodami umożliwiającymi odizolowanie poszczególnych związków barwnych z otrzymanego ekstraktu i ich identyfikację.


Kurs pt. "Twardość wody"  został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi. 
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊

W tej lekcji, uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami związanymi z twardością wody, metodami jej oznaczania oraz właściwościami wody twardej. W dalszej części omówiona zostanie kompleksometryczna metoda oznaczania twardości wody, poprzedzona wstępem teoretycznym, dotyczącym związków kompleksowych. Uczestnicy kursu zdobędą wiedzę z zakresu związków kompleksowych i ich zastosowania w analityce środowiskowej, a także poznają przemysłowe metody oznaczania wspomnianego parametru, na przykładzie analizy próbki wody wodociągowej.


Kurs pt. "Utlenianie i redukcja"  został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi. 
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊

Kurs Utlenianie i redukcja przybliży uczestnikowi kursu wiedzę z zakresu reakcji redoks (utleniania i redukcji) w chemii organicznej. Temat zostanie przedstawiony na przykładzie utleniania aldehydu benzoesowego do kwasu benzoesowego, z zastosowaniem nadmanganianu potasu. Dodatkowym aspektem edukacyjnym kursu będzie poznanie chromatografii cienkowarstwowej, jako metody do oceny postępu reakcji chemicznej. W dalszej części, uczestnik zdobędzie wiedzę z zakresu metod oczyszczania substancji organicznych, w tym krystalizacji oraz pomiaru temperatury topnienia, jako wyznacznika czystości otrzymanego produktu.


Kurs pt. "Skala pH – wskaźniki, pHmetr i miareczkowanie potencjometryczne"  został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi. 
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊

Tematem tego kursu jest skala pH jako wyznacznik właściwości kwasowo-zasadowych. W ramach lekcji przedstawione zostaną metody umożliwiające pomiar pH roztworów wodnych wybranych  substancji chemicznych oraz produktów spożywczych. Kurs rozpocznie się od prezentacji podstaw teoretycznych, dotyczących właściwości kwasowo-zasadowych roztworów wodnych oraz skali pH. Omówione i zaprezentowane zostaną zarówno substancje chemiczne, które zaliczane są do grupy indykatorów pH, jak i działanie aparatu służącego do precyzyjnego pomiaru wartości pH – pH-metru. W dalszej części omówione zostanie analityczne, ilościowe zastosowanie pH-metru, w potencjometrycznym oznaczaniu kwasu w próbce.

Kurs pt. "Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki "  został opracowany w ramach współpracy Politechniki Krakowskiej ze szkołami średnimi. 
Kurs jest dostępny dla gości, ale w pełni wykorzystasz jego możliwości, jeśli się na niego zapiszesz 😊

W kursie Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki uczestnicy poznają najważniejsze zagadnienia dotyczące procesu powstawania nowych leków. Lekcja obejmuje krótki przegląd całej procedury badawczej, uwzględniając najbardziej aktualne podejścia naukowe. Uczestnicy kursu zapoznają się z procesem doboru celu biologicznego, komputerowymi metodami przewidywania aktywności biologicznej badanych związków chemicznych oraz nowoczesnymi, ekologicznymi metodami otrzymywania cząsteczek o potencjalnym zastosowaniu farmaceutycznym, uwzględniając szybkie reakcje chemiczne w polu promieniowania mikrofalowego. W dalszej części lekcji zaprezentowany zostanie proces badań biologicznych, w tym badania „w probówce”, określenie toksyczności i biodostępności badanych związków, badania na zwierzętach oraz fazy badań klinicznych. Kurs obejmuje analizę naukową oraz ekonomiczną tytułowego zagadnienia.


Procesy wymiany ciepła są najpowszechniej występującymi procesami w przemyśle chemicznym, rafineryjnym, motoryzacyjnym, farmaceutycznym, ale także w życiu codziennym. W ramach kursu przygotowano cztery główne moduły, które obejmują wprowadzenie do tematyki wymiany ciepła w inżynierii chemicznej, a także krótkie wytłumaczenie czym zajmuje się inżynieria chemiczna oraz inżynier chemik. Przedstawiono także podstawowe informacje, terminy, wzory stosowane w zagadnieniach wymiany ciepła. Drugi moduł kursu dotyczy podstaw mechanizmów wymiany ciepła: przewodzenia, konwekcji oraz promieniowania. Kursant w tym module dowie się, co wpływa na uzyskiwane strumienie wymienianego ciepła, czy też jakie współczynniki wymiany ciepła są stosowane w obliczeniach. Kolejny moduł dotyczy wymienników ciepła: ich budowy, rodzajów, klasyfikacji pod kątem budowy i kierunku przepływu mediów. W ostatnim module przedstawiono przykłady zastosowań zjawiska wymiany ciepła w praktyce przemysłowej, ale także w budynkach mieszkalnych. W ramach kursu utworzono słownik najważniejszych pojęć i terminów. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie uzyskania z testu końcowego składającego się z 15 pytań jednokrotnego wyboru co najmniej połowy punktów.


Pojęcie tzw. "zielonego" wodoru jest obecnie powszechnie stosowane. Wiadomo jednak, że wodór jest bezbarwnym i bezwonnym gazem. Skąd zatem wzięło się pojęcie "zielonego" wodoru i dlaczego wodór często jest również nazywany "niebieskim" czy też "czerwonym" wodorem?

Kurs wyjaśnia pochodzenie różnych "kolorów" wodoru, ich związek z tradycyjnymi oraz alternatywnymi źródłami energii, ponadto pokazuje co zrobić, aby produkcja wodoru przy użyciu tradycyjnych źródeł energii była bardziej przyjazna środowisku naturalnemu.

Katalizatory to substancje, które nie są ani substratami ani produktami reakcji chemicznych, jednak ich obecność w środowisku reakcyjnym prowadzi do zwiększenia szybkości reakcji. Obecnie, do najważniejszych z przemysłowego punktu widzenia należą katalizatory w postaci ciał stałych przyśpieszające szereg ważnych procesów zachodzących w fazie gazowej lub ciekłej.

Kurs przedstawia charakterystykę katalizatorów stałych stosowanych w tzw. katalizie heterogenicznej, ich podstawowe właściwości wpływające na zdolność do katalizowania reakcji chemicznych oraz złożoność mechanizmów zachodzących w niewielkim, pojedynczym ziarnie katalizatora porowatego. Ponadto, zawarta została w nim charakterystyka reaktorów chemicznych służących do realizacji katalitycznych procesów heterogenicznych. Jednym z przykładów takiego reaktora jest katalizator samochodowy, nazywany również konwerterem katalitycznym. W kursie wyjaśniono również jak ważna jest rola katalizatorów w dążeniu do czystszego środowiska naturalnego oraz jak katalizatory ułatwiają życie codziennie dbając jednocześnie o zdrowie człowieka.


Polski przemysł odpowiada za ponad 20 proc. krajowego PKB. Jednakże ostatnio mierzy się z coraz większymi problemami. To z jednej strony rosnące koszty energii i utrudniony dostęp do surowców, z drugiej zaś potrzeba raportowania wpływu działalności na emisję CO2, co staje się standardem w transakcjach międzynarodowych i tworzeniu łańcucha dostaw. Sektor przemysłowy potrzebuje szybkiej transformacji energetycznej. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii niesie ze sobą wiele korzyści. Wiąże się ono przede wszystkim z ekologią, gdyż nie przyczynia się do wyczerpania naturalnych zasobów, a także do zanieczyszczania środowiska naturalnego. Odnawialne źródła energii (OZE) oznaczają również bezpieczeństwo i niezależność energetyczną. W ramach kursu przygotowano trzy główne moduły, które obejmują wprowadzenie do tematyki OZE, a także krótkiego wytłumaczenia czym zajmuje się inżynieria chemiczna oraz inżynier chemik. Przedstawiono także podstawowe informacje, terminy, wzory stosowane w zagadnieniach związanych z OZE. Drugi moduł kursu dotyczy zastosowania energii pochodzącej z promieniowania słonecznego w procesach i technologiach w branży chemicznej. Kolejny moduł zawiera informacje dotyczące zastosowania pomp ciepła w inżynierii chemicznej.  W ramach kursu utworzono słownik najważniejszych pojęć i terminów. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie uzyskania z testu końcowego składającego się z 15 pytań jednokrotnego wyboru co najmniej połowy punktów.